L’IMPICCATI DI U NIOLU - 251 anni fà
Attività altre
A storia di l’impiccati di u Niolu hè un avvenimentu dramaticu è miticu di a nostra storia, accadutu u 23 di ghjugnu di u 1774. Hè un fattu chì illustra a resistenza salvatica di i corsi di fronte à l’autorità francese, insediata da pocu tempu nant’à l’isula.
Dopu à decennie di lotta, è fà è fà, a Corsica hè riattacata à a Francia in u 1769. I francesi, sott’à l’egida di Luigi u 15u, provavanu à pacificà l’isula è à impone a so autorità. Però, a Corsica hè una terra di taradizione antiche, induve l’onore, u sensu di a famiglia è a lege di u più forte, spessu a vendetta, sò prufundamente ancurati. U Niolu, issu rughjone muntagnosu è isulatu di u centru corsu, hè famosu per u so caratteru indipendente è i so abitanti fieri è ribelli.
In u 1774, u guvernatore francese militare di a Corsica, u conte Marbeuf, decide di mette in attu un regulamentu tucchendu à i diritti di pascura in u Niolu. Issa misura, ghjudicata abusiva da l’abitanti, assignava à limità a libertà tradiziunale di l’usu di e terre. I niulinchi chì campavanu soprattuttu di l’alevu è di a muntagnera risentinu issa decisione cum’è una litica diretta contr’à u so modu di campà è i so diritti seculari.
Di fronte à issa inghjustizia, i niulinchi si ribellonu. A rivolta fù impulsiva è viulente. I francesi sò assaltati è i simbuli di l’autorità distrutti. I niulinchi s’uniscenu è ricusanu di sottumette si.
A risposta francese fù viulente è esemplare. U conte Marbeuf urdinò una ripressione sanguinaria per sottumette a rivolta è fà un esempiu. Truppe sò mandate per pacificà u rughjone. Numerosi niulinchi sò arrestati è frà elli, parechji sò cundannati à morte per a so participazione à a summossa.
U fattu più famosu è più simbolicu d’issa ripressione hè l’esecuzione publica di cinque capimachja di a rivolta in Merusaglia è u so circondu di ghjugnu di u 1774. Issi omi, figure rispettate di a cumunità niulinca, funu impiccati. Issu avvenimentu ebbe un impattu maiò nant’à a populazione corsa.
L’impiccati di u Niolu divensenu prestu un simbulu di a resistenza corsa di fronte à l’oppressione furestera. Issi impiccati ùn funu scurdati ; à u cuntrariu, funu alzati à u statutu di martiri di a libertà. A so storia hè trasmessa di generazione in generazione, participendu à stazzunà l’identità corsa è a so primura à l’independenza. Oghje, l’impiccati di u Niolu hè una riferenza in u discorsu naziunalistu, ramentendu a lotta storica di l’isula per a so autodeterminazione è a so dignità di fronte à i puteri esterni.
Issu mumentu tortu, ma prufundamente incisu in a memoria cullettiva corsa, testimugnendu di a perseveranza d’un populu liatu à a so terra è a e so libertà.